Bjarke Lindsø Andersen
Adjunkt, ph.d. ved Professionshøjskolen Absalon. Bjarke forsker og underviser i teknologiforståelse. Han har en særlig interesse i at udvikle faglighedens didaktik, aktuelt med særligt fokus på hvordan datalogi, design og teknologikritik som basisfagligheder forenes og flettes sammen i undervisningen. Derudover er Bjarke nysgerrig på, hvordan fagligheden kan arbejde med progression, begrebsudvikling- og tilegnelse og evaluering.
bjan@pha.dk
Camilla Finsterbach Kaup
Lektor og ph.d.-studerende, ansat ved Professionshøjskolen UCN på pædagoguddannelsen.
Camilla forsker i, hvordan digitale teknologier kan inddrages i en pædagogisk og læringsmæssig kontekst og understøtte elevernes læring. Camilla er særligt interesseret i, hvordan computational thinking og computationel play kan inddrages i læringssituationer og være med til at skabe lige deltagelsesmuligheder for alle.
cmf@ucn.dk
Lars Bo Andersen
Docent, ph.d., tilknyttet forskningsprogrammet Digitalisering i Skolen på Københavns Professionshøjskole. Lars forsker i spændingsfeltet mellem børn, (digitale) teknologier og sociale forandringsprocesser – i skolen og i samfundet mere generelt. I forhold til teknologiforståelse er interessen især myndiggørelse som begreb og fænomen for børn, lærere, pædagoger og i forskningen.
lboa@kp.dk; 41 89 75 74; Twitter: @larsboorg
Lillian Buus
PhD, Ansat ved VIA University College som forskningsleder for forskningsprogram for Læring og IT. Lillians forskningsinteresser ligger inden for tilrettelæggelsen og gennemførsel af digitale designprocesser, samt integration og anvendelse af teknologi i uddannelsessammenhænge med særligt fokus på undervisere. Fokus ift. teknologiforståelse er på professionsrettet teknologiforståelse kombineret med fagudvikling og kompetenceudvikling af undervisere.
libu@via.dk; 87551893
Mads Middelboe Redher
Lektor, ph.d., ansat ved KP Københavns Professionshøjskole på Institut for Læreruddannelse og tilknyttet Forskningsprogram for Digitalisering i Skolen (DiS). Mads forsker i digitale teknologier og teknologiforståelse i elever og læreres praksis i skolen med brug af visuelle og kollaborative metoder. Gennem flere år har Mads arbejdet med forskning i og udvikling af teknologiforståelsefaglighed og kompetenceudvikling for både skolelærere, lærerstuderende og læreruddannere.
Marianne Georgsen
Docent, ph.d., på Professionshøjskolen UCN. Mariannes faglige område omfatter teknologiforståelse, online undervisning og læring, og teknologi i uddannelse og undervisning. En gennemgående forskningsinteresse fokuserer på spørgsmål om kompetenceudvikling ift. brug og inddragelse af teknologi i undervisning og uddannelsesdesign, med særligt fokus på undervisere og lærere. I forhold til teknologiforståelse er interessen særligt rettet mod måder at kombinere kompetenceudvikling, fagudvikling og skoleudvikling.
mage@ucn.dk ; 72690616
Marianne Riis
Ph.d. i Ikt og Læring, Docent i didaktisk design af undervisning og læring i Absalons forskningsmiljø ‘Digitale læringsmiljøer og didaktisk design’. Marianne er særligt optaget af, hvordan digitale teknologier, forstået som grænseobjekter, kan understøtte grænsekrydsning i vekseluddannelser i og imellem teori-praksis og skole-praktik, og hvordan sådanne objekter påvirker aktørerne og deres handlemuligheder. Fagdidaktisk går interessen på udvikling af teknologiforståelse op gennem uddannelsessystemet, især overgangen mellem grundskolen og erhvervsuddannelsernes nye teknologiforståelsesfag ’Erhvervsinformatik’.
Forskningsblog: mariis.net; Twitter: @mariisdk
marr@pha.dk; 72482313
Marie Falkesgaard Slot
Docent. ph.d. ansat ved Institut for Læreruddannelse. Københavns Professionshøjskole. Marie forsker i teknologiforståelse i læreruddannelse- og grundskole og har gennem en årrække desuden undersøgt læremidler, digital didaktik, opgavedidaktik samt fagdidaktiske grundspørgsmål ligeledes i grund- og efterskolekontekst.
mafa@kp.dk; 41897694
Mikkel Hjort
Docent, ph.d., ansat ved VIA University College, læreruddannelsen i Aarhus og tilknyttet Forskningsprogram for Læring og It. Mikkel forsker i teknologiforståelse i grundskole og læreruddannelse. Aktuelt forsker han blandt andet i: Elevers kreative og skabende processer med digitale teknologier (digitale designprocesser), elevers muligheder for kritisk og analytisk at vurdere digitale teknologiers betydning for individ, fælleskab og samfund (digital myndiggørelse), elevers arbejde med agent-baseret modellering som en vej til forståelse af de computermodeller (Computationel tankegang), makerspaces som uddannelsesrum og læreruddanneres tilgang til teknologiforståelse.
misi@via.dk
Hanne Fie Rasmussen
Adjunkt, ph.d., ansat ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Fie forsker i almendidaktiske problemstillinger i læreruddannelse og grundskole. Fie har særligt fokus på bæredygtighedstematikker og teknologier og teknologiforståelse og på hvordan kriterier for kvalitet i undervisning bliver til i læreruddannelsen.
hfra@ucl.dk; 20432577
Jesper Juellund Jensen
Lektor, ph.d., på Københavns Professionshøjskole på Institut for Læreruddannelse og tilknyttet forskningsprogrammet Digitalisering i Skolen (DiS) med en baggrund i musikvidenskab og datalogi. Jespers primære interesser ligger dels inden for computationel tænkning og teknologisk handleevne, dels inden for æstetiske aspekter af teknologiforståelse.
Mail: jeje@kp.dk
51632713
Rasmus Leth Jørnø
Docent, Ph.d., UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Center for Anvendt Skoleforskning.
Rasmus’ interesser indenfor uddannelse omfatter: Teknologibårne læringsprocesser og praksisser, digitale miljøer og værktøjer til videnarbejde og innovationsprocesser, grundforskningsspørgsmål indenfor metoden Design Based Research, herunder visualisering af sociale design og praksisser. P.t. er Rasmus optaget af sociale design af socio-teknologiske systemer med særligt fokus på uddannelse (revolutionære skoleformater) der integrerer den digitale og fysiske verden (uddannelse 4.0).
29429278
Rasmus Fink Lorentzen
Docent, ph.d., ansat ved VIA University College, læreruddannelsen i Aarhus og tilknyttet Forskningsprogram for Læring og It. Rasmus forsker i danskfagets og teknologiforståelsens didaktik og er optaget af at undersøge og udvikle den humanistiske side af teknologiforståelse med fokus på myndiggørelse, fantasi og æstetik.
ralo@via.dk
Roland Hachmann
Ph.d. og Post doc, ansat ved professionshøjskolen UCSYD.
Roland forsker i teknologiers materialiteter og hvilke didaktiske implikationer dette har.
I relation til teknologiforståelse er han særligt optaget af begreberne computationel tænkning og computationel literacy som han undersøger både teoretisk og empirisk i grundskolen.
rhac@ucsyd.dk; 72665025
Susanne Dau
Docent, Ph.D på Professionshøjskolen UCN. Tilknyttet forskningsenheden for Refleksiv Praksislæring og som forskningsleder ved Sygeplejerskeuddannelsen. Forskningsinteressen ligger indenfor teknologiforståelse i skole og professionsuddannelser, digitalt understøttet undervisning, blendede undervisningsformer, læringsdesign, samt social inklusion og sundhedsfremme eller rehabilitering medieret af teknologi, digitale artefakter og AI.
Sud@ucn.dk; 72691246
Stig Toke Gissel
Docent, ph.d., leder af Nationalt Videncenter for Læremidler, ansat ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Stig forsker i læremidler og didaktisk anvendelse af teknologi og er bl.a. interesseret i, hvordan vi kan undervise i (og facilitere undervisning i) computationel tænkning.
sttg@ucl.dk; 29905373
Thilde Emilie Møller
Lektor, ph.d., ansat ved Professionshøjskolen Absalon og tilknyttet Center for Skole og Læring. Thilde forsker i digital teknologi i skolens praksis særligt i relation til innovative undervisningspraksisser og læreprocesser med digital teknologi. I øjeblikket er fokus på at undersøge og udvikle teknologiforståelse som faglighed både i skolen og på læreruddannelsen, hvor blikket særligt rettes mod deltagelsesforudsætninger og -muligheder, samarbejde, læringsrum og materialitet.
temm@pha.dk
72481293
Thomas Kjærgaard
Lektor, PhD, på Læreruddannelsen, Professionshøjskolen UCN. Thomas er tilknyttet forskningsindsatsen i Refleksiv Praksislæring (RPL), derudover er Thomas engageret i forskning i teknologiforståelse i skolen og på Læreruddannelsen. Thomas’ gennemgående forskningsinteresse er dialogisk netværksinteraktion og teknologianvendelse i undervisning og læreprocesser. Forskningsinteresserne samles i udvikling af læringsdesigns, der fremmer dialog, refleksion, teknologiforståelse og netværksinteraktion.
tmk@ucn.dk; 72690601